Make Appointment Now!

Apa itu Atopic Dermatitis

Atopic Dermatits (juga dikenali sebagai AD), adalah jenis ekzema yang paling biasa terjadi di mana keadaan kulit yang gatal dan meninggalkan bintik- bintik merah, kebiasaanya berlaku di wajah, lengan, dan kaki anda. Dermatitis atopik mempengaruhi sebahagian besar populasi dunia.

Dermatitis atopik biasanya bermula pada masa kanak-kanak, biasanya pada enam bulan pertama kehidupan bayi. Walaupun ia adalah bentuk ekzema yang biasa, ia boleh menjadi gangguan yang teruk pada seumur hidup. Biasanya, AD hilang ketika kanak-kanak meningkat dewasa, tetapi sebilangan orang dewasa masih boleh menderita disebabkan AD.

Atopik merujuk kepada ”alahan”. Dermatitis atopik juga biasanya wujud bersama dua keadaan alahan lain, iaitu asma dan demam (rhinitis alergi). Orang yang menghidap asma, demam hay atau ahli keluarga dengan menghidapi AD lebih cenderung menghidapnya.

Jenis-jenis Dermatitis Atopik

Ekzema

Ekzema adalah keadaan kulit yang gatal dan meradang. Juga dikenali dalam istilah perubatan sebagai dermatitis atopik, ekzema sering berlaku di wajah, pergelangan tangan, dan permukaan siku dan lutut yang boleh menyebabkan kulit menjadi tebal. Kondisi ini bermula dari masa bayi di mana terjadi ruam merah dan sensasi gatal pada kulit menekuk, seperti di siku, belakang lutut, dan di area depan leher. Ketika tergores, ruam mengeluarkan cairan dan mengeras.

Dermatits Kontak / Sentuhan

Seperti namanya, dermatitis kontak disebabkan oleh reaksi terhadap bahan sentuhan. Dermatitis kontak alergi (sistem imun bertindak balas terhadap perangsang ) dan Dermatitis kontak (bahan kimia atau bahan lain yang merengsakan kulit anda).

Dermatitis kontak berlaku apabila anda bersentuhan dengan bahan yang merangsangkan kulit anda atau menyebabkan reaksi alergi. Ini termasuk bahan pencuci, peluntur, perhiasan, dan tumbuhan beracun lain, produk penjagaan kulit, sabun minyak wangi.

Dermatitis Dishidrotik

Ekzema jenis ini menyebabkan lepuh kecil terbentuk di tangan dan kaki anda. Ia lebih biasa pada wanita berbanding lelaki. Ia boleh disebabkan oleh alergi, tangan dan kaki yang lembap, terdedah kepada bahan seperti garam kromium, bahan pencuci, peluntur dan tekanan.

Neurodermatitis

Jenis ekzema ini seperti dengan dermatitis atopik kerana ia menyebabkan tompok tebal dan bersisik pada kulit. Neurodermatitis sering kali muncul saat penderitanya mengalami tekanan atau kontak dengan alergen. Selalunya terjadi kepada orang yang mengalami ekzema atau psoriasis yang boleh memberi tekanan kepada kulit.

Tanda-tanda dan Gejala Dermatitis Atopik (ekzema)

Ekzema biasanya akan menyebabkan kegatalan. Bagi kebanyakkan orang, kegatalan boleh berlaku dari ringan sehingga sederhana. Tetapi dalam beberapa kes, ia boleh menjadi lebih teruk dan anda mungkin mengalami kulit yang sangat meradang dan kemerahan. Kadang-kadang kegatalan menjadi teruk menyebabkan penderitanya menggaru sehingga berdarah, menjadikan keadaan ekzema bertambah teruk. Ini juga dikenali sebagai "kitaran kegatalan”.

  • Gatal-gatal
  • Kulit kering dan sensitif
  • Kulit meradang dan berubah warna
  • Kulit yang kasar atau bersisik
  • Kulit menjadi kerak
  • Kawasan kulit menjadi bengkak

Bagaimana dan mengapa Dermatitis Atopik berlaku?

Tidak ada sebab yang tepat di sebalik berlakunya dermatitis atopik tetapi penyelidikan menunjukkan gabungan genetik dan faktor luaran mungkin terlibat. Kajian yang diterbitkan oleh Nature Genetics mendapati bahawa beberapa orang dengan penyakit ekzema mengalami kekurangan protein untuk membina penghalang yang kuat pada lapisan kulit paling luar (epidermis).

Kumpulan ini, terutama mereka yang mempunyai dermatitis atopik mungkin mempunyai mutasi separa atau lengkap pada gen yang bertanggungjawab untuk membuat protein yang dikenali sebagai filaggrin. Filaggrin membantu badan kita untuk mengekalkan penghalang pelindung yang sihat pada epidermis.

Mutasi genetik ini akan menyebabkan kekurangan filaggrin pada lapisan epidermis yang menyebabkan keupayaan untuk mengekalkan jumlah air semula jadi pada kulit sehingga mengakibatkan kulit menjadi kering dan gatal. Kekurangan filaggrin juga membolehkan alergen memasuki kulit dan kemudian akan mencetuskan tindak balas keradangan oleh sistem imun, dan membuatkan kulit menjadi merah, ruam dan gatal. Inilah sebab utama mengapa ramai orang yang menderita dari dermatitis atopik akan cenderung mempunyai kulit yang sangat kering dan mudah dijangkiti.

Kira-kira 50-75% daripada semua kanak-kanak dengan dermatitis atopik awal sensitif terhadap alergen. Contoh alergen termasuk haiwan, debu rumah atau bahan makanan. Dermatitis atopik lebih daripada sekadar keadaan kulit yang dikenali sebagai "gatal yang ruam". Ia adalah penyakit yang disebabkan oleh sistem imun yang terlalu aktif yang menyebabkan keradangan di dalam badan. Ia juga penyebab utama keradangan dalaman yang menyebabkan simptomnya menjadi merah dan terbakar. Selain itu, menggaru hanya melegakan sementara tetapi boleh memburukkan lagi dalam jangka yang masa panjang. Ini dipanggil kitaran kegatalan.

Pada kulit yang sihat, lapisan luar (epidermis) melindungi bahan asing seperti bakteria, virus dan alergen daripada memasuki badan. Apabila anda mempunyai dermatitis atopik, lapisan luar kulit menjadii lebih lemah dan mudah terdedah kepada keradangan akibat sel-sel imun di dalam badan.

Aktivi menggaru juga akan menyumbang kepada

kerosakan sel kulit yang memudahkan bahan asing memasuki ke dalam badan.Setelah bahan asing ini menembusi penghalang kulit, sel-sel imun memberi amaran kepada tubuh bahawa ia diserang. Sel-sel imun ini bergerak ke kelenjar getah bening di dermis yang disebut sebagai lapisan kedua kulit. Setelah memasuki kelenjar getah bening, sel-sel imun ini akan mengaktifkan pelindung tubuh anda, yang disebut sel penolong T.Sel-sel imun melepaskan bahan yang menyebabkan kemerahan dan ruam pada kulit. Ini akan menyebabkan proses keradangan berterusan, sehingga kulit bertindak balas. Walaupun ruam tidak dapat dilihat dengan jelas, keradangan yang lagi masih aktif di bawah kulit.

Orang akan mudah menggaru apabila merasa gatal, dan ini akan melemahkan sel kulit di epidermis yang membolehkan lebih banyak bahan asing memasuki dan akhirnya akan meningkatkan risiko jangkitan.

Hubungan antara Dermatitis Atopik & Sistem Pernafasan

Kajian menunjukkan bahawa hampir 50% - 70% kanak-kanak dan 7% - 9% orang dewasa dengan dermatitis atopik yang teruk akan menghidapi asma. Adakah gangguan sistem imun menyebabkan reaksi berlebihan terhadap alergen yang bersentuhan dengan kulit dan saluran udara paru-paru atau adakah kulit dan saluran udara yang bertindak balas imun yang berlebihan?

Penyelidikan oleh Dr. Kopan menunjukkan bahawa masalah kulit bermula dengan kulit yang rosak atau cacat itu sendiri. Para penyelidik mendapati bahawa sel-sel pada kulit yang rosak dapat mengeluarkan limfopoietin strom thymic (TSLP), yang dapat menyebabkan tindak balas imun dan kerana keberkesanan kulit dalam mengeluarkan TSLP ke dalam sistem darah, zat ini bergerak ke seluruh tubuh kita, menyebabkan AD menyala. Ketika sampai ke paru- paru kita, ia kemudian mencetuskan ciri-ciri hipersensitif terhadap  masalah pernafasan yang boleh menyebabkan serangan asma.

Statistiks dan Populasi

Dermatitis atopik (AD), mempengaruhi 2 hingga 3 kali ganda di negara perindustrian, yang mempengaruhi kira-kira 20% kanak-kanak dan 3% orang dewasa di seluruh dunia. Mereka yang tinggal di negara maju atau iklim yang sejuk akan cenderung untuk menghadapi AD. Kajian mendapati bahawa 33% hingga 67% kanak-kanak dan orang muda dengan AD juga mempunyai alahan makanan. Selain itu, aspek umum AD akan mempengaruhi antara 8% hingga 18% bayi dan anak kecil. Kira-kira 50% orang yang menderita dermatitis atopik mengalami gejala pada tahun pertama kehidupan mereka, dan mungkin sebanyak 95% mengalami permulaan AD ketika mereka berusia di bawah lima tahun. Kira-kira 75% orang dengan permulaan penyakit pada masa kanak-kanak telah melihat gejala mereka menurun sebelum remaja. Selebihnya 25% terus mengalami ekzema semasa dewasa atau mungkin mengalami gejala yang berulang setelah beberapa tahun tanpa mengalami sebarang gejala.

Sekiranya anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut bagaimana Hidrogen membantu penderita Dermatitis Atopik, sila layari laman sesawang berikut www.hi-bliss.com.

Rujukan : http://www.myhealth.gov.my/ekzema/

Learn More About Hi-Bliss Hydrogen Therapy
Copyright  2024   IRCARE SDN. BHD.
 [Registration No.: 201601030321 (1201262-M)]
menuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram